آشنایی با متعلقات رک شبکه و کاربرد آن‌ها

شنبه 20 مهر 1398
13:50
علی شریفی

اهمیت رک شبکه:

رک شبکه یکی از تجهیزات اساسی پسیو شبکه است که با محافظت از سایر تجهیزات اکتیو و پسیو شبکه ، نظم بخشیدن به شبکه و محافظت از آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. تجهیزاتی مانند سرور، سوییچ، روتر، پچ پنل و کابل های شبکه همگی در این محفظه قرار می گیرند و در مقابل شرایط محیطی حفظ می شوند. رک ها به صورت ماژولار طراحی شده‌اند و شما می‌توانید تجهیزات را با آرایش مورد نظر خود در آن قرار دهید. علاوه بر این رک خود دارای متعلقاتی است که ویژگی های جدیدی به آن اضافه می‌کنند یا آن را مطابق شرایط هر شبکه تغییر می‌دهند. در ادامه با متعلقات رک شبکه آشنا خواهیم شد و هر کدام را بررسی می‌کنیم:

اهمیت رک شبکه | متعلقات رک شبکه

متعلقات رک شبکه:

کیس رکمونت (Rackmount Case):

کیس رکمونت مانند کیس های معمولی است با این تفاوت که می‌توان آن‌ها در رک (ایستاده) نصب کرد. از کیس رکمونت به منظور ساخت سرورهای اختصاصی قابل نصب در رک استفاده می‌شود. این کیس ها در سایز های 3 یا 4 یونیت و با پاورهای تا 400 وات عرضه می‌شوند و می‌توانند انعطاف پذیری شبکه را افزایش دهند.

کیس رکمونت

پنل LCD یا LCD Panel:

پنل های LCD همان مانیتور هستند که به صورت رکمونت (قابل نصب در رک) و کشویی ساخته شده‌اند. پنل های LCD به سرور متصل می‌شوند و اطلاعات آن را نمایش می‌دهند. برخی از مانیتورها دارای کیبورد و ماوس نیز هستند و می‌توان سرور را به وسیله آن‌ها کنترل کرد. در بعضی موارد می‌توان چندین سرور را به آن ها متصل کرد و همگی آن‌ها را از یک محل کنترل کرد.

پنل LCD / رک شبکه

پاور ماژول (Power Module):

پاور ماژول یکی از متعلقات رک شبکه است که مجهز به تعدادی پریز برق برای تغذیه تجهیزات شبکه درون رک به خصوص سوییچ، سرور و … است. تعداد پریزهای پاور ماژول معمولاً 2 الی 3 پورت جهت رک های دیواری و 6 الی 9 پورت جهت رک‌های ایستاده و یا دیواری می باشد. در صورت نیاز به پورتهای بیشتر می‌توان از نوع عمودی آن استفاده کرد که تا 42 پورت دارد.

پاور ماژول رک شبکه

فن رک (Rack Fan):

در رک مکان هایی (روی سقف و کناره آن) برای نصب فن وجود دارد که می‌توان 1 تا 4 فن را بر روی آن‌ها نصب کرد. علاوه بر آن می‌توان از یونیت های فن برای افزودن تعداد بیشتری فن برای خنک‌سازی بهتر فضای رک استفاده کرد. هر یونیت فن (Fan Housing Unit) دارای 2، 4 یا 6 فن است که با ولتاژ 220 ولت کار می‌کنند.

فن رک / Rackmount Fan

بلانک پنل (Blank Panel):

بلانک پنل برای پوشش فضای خالی رک استفاده می‌شود تا خطر آسیب رسیدن به تجهیزات رک کاسته شود. از دیگر کابردهای بلانک پنل جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس شبکه است و جهت ایمنی (و زیبایی) بیشتر در رک نصب می‌شود.

بلانک پنل رک شبکه

سینی رک (Shelf):

سینی یا طبقه رک به منظور قرار دادن تجهیزات مختلف بر روی آن‌ها و افزودن طبقات در رک نصب می‌شود. سینی رک در دو نوع ثابت و متحرک تولید شده و می‌توانند یک یا دو یونیت را اشغال کنند. سینی متحرک به صورت کشویی عقب و جلو می‌شود و می‌توان از آن برای قرار دادن ماوس و کیبورد به منظور کنترل سرور استفاده کرد.

لایت پنل (Light Panel):

در فضاهای کم نور لایت پنل نور لازم برای دیدن تجهیزات درون رک را فراهم می‌کند. لایت پنل در واقع یک پنل فلزی 19 اینچی است که بر روی آن یک لامپ فلوئورسنت (مهتابی) یا تعداد زیادی LED جهت نوردهی به فضای رک نصب شده است.

لایت پنل

چرخ رک (Castors):

رک های ایستاده برای حرکت کردن و چرخش نیاز به چرخ های مخصوص رک دارند. چرخ های رک باید تحمل وزن بالای متعلقات رک شبکه و تجهیزات آن را داشته و در مواقع لزوم قفل شوند تا از حرکت ناخواسته رک جلوگیری شود.


[ بازدید : 405 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مجله اینترنتی شبکه تو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]